Aan alle Noordkaper en Wanderer vaarders :
Het afgelopen vaarseizoen meldden zich een aantal eigenaars met schade aan voorstag en/of val als gevolg van zgn. “halyard wrap” (val-omwikkeling ?) : de val van een rolvoorzeil wikkelt zich bij het in of uitrollen van het zeil om het stag en knelt het rolsysteem dusdanig af dat er schade aan het val of zelfs aan het stag kan ontstaan.
Het zal iedereen wel eens overkomen zijn : bij het in of uitrollen van een voorzeil voel je meer weerstand dan normaal ;
de voor de hand liggende reactie is om harder te gaan trekken of zelfs de lier te gebruiken om het zeil in of uit te rollen.
Juist hierdoor trek je het systeem “op slot” en kan de zwarte valgeleider boven het voorzeil het val insnijden / doorsnijden of,
in ernstige gevallen zelfs het voorstag doen breken !
Wat te doen als je merkt dat het rollen moeizamer gaat dan normaal :
EERST naar de masttop kijken om te controleren of het val inderdaad om het stag is gewikkeld.
Is dit het geval dan het val ontspannen en door afwisselend aan rollijn en schoten te trekken de trommel weer in beweging krijgen tot het val weer vrij is van het stag ; vervolgens HET VAL GOED DOORZETTEN !!
Hoe is halyard wrap te voorkomen ?
De meest voorkomende oorzaak van halyard wrap is een te slap val ; dus zet het val van rolfok of kluiver goed door , dwz. het val staat zo strak dat er geen plooitjes in het voorlijk van het zeil zitten.
Let op : tijdens het zeilen, als er druk in het zeil staat lukt dit alleen met behulp van een lier, als je dit op de hand probeert, met druk in het zeil,
zal het zeilval vermoedelijk alleen maar slapper komen te staan.
NB : het voorlijk van een fok/kluiver kan tijdens het zeilen wel 10 cm uitrekken !
Om het val beter door te zetten kan er eventueel een geleiding naar het liertje op het roefdak worden gemaakt ; beleggen op de mast kan eventueel met een valstopper in plaats van een kikker.
Ook kan er in de meeste gevallen in de masttop een beugeltje worden geplaatst
(een zgn. wrap-restrainer) waardoor het val onder een hoek naar het bovenlager van het rolsysteem loopt ; hierdoor wordt de kans op halyard-wrap kleiner.
Als U bovenstaande maatregelen uitgevoerd wilt zien neem dan contact op met
Chiel de Zeeuw (info@nazeeuw.nl) of met
Auke de Groot van firma de Groot in Stavoren (auke@mdegroot.com)
Het plaatsen van een wrap-restrainer is lastig als de mast op het schip staat,
dit kan beter gebeuren als de mast platligt (winter ?).
LET OP : aanpassingen aan mast en tuigage maken halyard-wrap niet onmogelijk,
de juiste valspanning en goed opletten bij het in en uitrollen van voorzeilen blijft geboden !
Meer info betreffende dit onderwerp : http://www.inyourfootsteps.com/sailing/tips/ALL/246/
of uiteraard contact opnemen met Chiel de Zeeuw of Auke de Groot.
Zie ook de handleiding voor Profurl systemen .